«لاتاری» و معنای عشق و غیرت، یادداشتی بر دومین فیلم پرفروش نوروز ۹۷

«لاتاری» و معنای عشق و غیرت، یادداشتی بر دومین فیلم پرفروش نوروز ۹۷

«لاتاری» فیلمی که هر دو مولفه عشق و غیرت را به خوبی در خود جای داده و با نگاهی غیرتمند به موضوع قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌پردازد؛ فیلمی که مخالفان و موافقان زیادی دارد زیرا موضوعی را مطرح کرده که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

احمدرضا معراجی – «لاتاری» از ابتدا با حاشیه شروع شد، حتی مراحل نگارش فیلمنامه نیز از این حاشیه‌ها بی‌نصیب نبود و سال‌ها بعد از نگارش با سماجت‌های محمدحسین مهدویان و سید محمود رضوی به فیلم تبدیل شد که در غیر اینصورت نهایتا منجر به چاپ کتابی با سانسور و ممیزی‌های فراوان می‌شد.

سید محمود رضوی خواه یا ناخواه تهیه‌کننده‌ای است که حتی در طیف مخالف سیاسی خود دارای احترام بسیار است و شاید این احترام در بین کارگردان‌ها، بازیگران و حتی عوامل سینمایی که با او کار کرده‌اند از سیاست بالای او در رفتار خود با سینماگران نشات می‌گیرد. رضوی آدم حاشیه است و خوب می‌داند که در چه راهی پای گذاشته، مهدویان نیز با حمایت رضوی توانسته فیلم‌هایش را به سینمای ایران عرضه کند.

هادی حجازی‌فر که حضورش در سینما را مدیون تیزهوشی و انتخاب درست مهدویان در فیلم «ایستاده در غبار» و نقش حاج احمد متوسلیان می‌داند این بار هم توانسته در نقش یک رزمنده سابق که هنوز هم غیرتش برای ایران می‌جوشد بازی خوبی را در نقش موسی ارائه دهد.

جواد عزتی دیگر بازیگری که در دو فیلم سال‌های اخیر مهدویان جزو یکی از بازیگران او بوده این بار نیز توانسته به خوبی ثابت کند که چه توانایی در ارائه نقش‌های جدی دارد و با کج سلیقگی به عنوان یکی از نامزدهای سیمرغ انتخاب نشد.

حمید فرخ‌نژاد بازیگر دیگر این فیلم که به گفته خودش یکی از علایق او بازی در کنار حجازی‌فر و در فیلم مهدویان بود، با کاریزمای خاص خود تا حد زیادی باعث ایجاد ارتباط خوب مخاطب با فیلم شده است، اما نقطه عطف فیلم بازی بی نقص ساعد سهیلی در نقش امیرعلی است که فارغ از مضمون فیلم نقش او برای هر بیننده‌ای جالب توجه خواهد بود. ساعد سهیلی دو فیلم دیگر هم در جشنواره فیلم فجر امسال داشت که به دلیل بازی در «لاتاری» آنها نیز از دید هیات داوران خواسته یا ناخواسته پنهان ماند.

زیبا کرمعلی بازیگر نقش نوشین به خوبی توانسته بازی خوب ساعد سهیلی را تکمیل کند و به واقع تا زمان حضورش در فیلم یک پارنتر عالی برای ساعد سهیلی است.

بازیگران زیاد و خوب دیگری همچون مهدی زمین‌پرداز، نادر سلیمانی، علیرضا استادی و… نیز هر یک نقش موثری برای به ثمر رسیدن فیلم «لاتاری» داشتند

از بازیگران و محمود رضوی که عبور کنیم به عوامل پشت صحنه فیلم‌های مهدویان خواهیم رسید که کمک زیادی در بهتر دیده شدن و دلنشین شدن ساخته‌های او در بین مخاطبان سینما کرده‌اند. دو فیلم بسیار سخت از لحاظ طراحی صحنه و فیلمبرداری باعث شد که مهدویان بیش از گذشته به گروهی که با آنها کار می‌کند تکیه و اعتماد کند که در نهایت نتیجه این اعتماد با فیلمبرداری خاص و حرفه‌ای هادی بهروز، تدوین هنرمندانه حسین جمشیدی گوهری و سجاد پهلوان‌زاده، طراحی صحنه و لباس بهزاد جعفری طادی، چهره‌پردازی شهرام خلج، موسیقی حبیب خزایی‌فر در کنار ترانه تاثیرگذار روزبه بمانی موجب ساخت فیلمی شد که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد.

هرچند «لاتاری» از لحاظ کارگردانی و فیلمنامه در جایگاه پایین‌تری از فیلم‌های قبلی مهدویان قرار دارد اما با این وجود نمی‌توان از کنار چنین فیلمی به راحتی گذشت.

فیلم‌هایی مثل «لاتاری» شاید ده سال یک بار در سینما ساخته شوند زیرا مضمونی دارند که رگ غیرت و افکار روشنفکری بسیاری را قلقلک می‌دهد. مهدویان طی این سال‌ها با آثاری همچون «آخرین روزهای زمستان»، «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» و در نهایت «لاتاری» نشان داده که کار خود را به خوبی بلد است و سینما را می‌شناسد اما شاید مشکلات فیلمبرداری در خارج از کشور از کیفیت فیلم او در قسمت‌های پایانی فیلم کاسته باشد. قصه و روند فیلم «لاتاری» تا زمانی که در ایران می‌گذشت بی‌نهایت جذاب و خوب پیش می‌رود اما حتما بسیاری از کسانی که فیلم را دیده‌اند با من هم عقیده خواهند بود که فیلم بعد از ورود به بخشی که در حاشیه خلیج فارس می‌گذرد، افت محسوس دارد.

صدور دیرهنگام پروانه ساخت، زمان کوتاه برای ساخت فیلم تا جشنواره فیلم فجر و مشکلات دیپلماسی با امارات و ناهماهنگی‌های که برای حضور تیم تولید «لاتاری» در قطر وجود داشت قطعا در کیفیت فیلم تاثیر داشته به گونه‌ای که بارها شایعاتی مبنی بر نرسیدن فیلم به جشنواره هم شنیده شد. به هر حال نیمی از فیلمی که به سختی شرایط تولیدش فراهم شده بود، با سرعت و فقط برای رسیدن به جشنواره ساخته شد. فیلم در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و نشست خبری جنجالی داشت که اگر به غیر از رضوی کس دیگری تهیه‌کننده بود قطعا به مشاجره‌های بیشتری ختم می‌شد.

حواشی زمان ساخت فیلم، نشست خبری جنجالی در جشنواره فجر، صحبت‌های محمدحسین مهدویان در برنامه تلویزیونی «هفت» و به دنبال آن پست‌های اینستاگرامی بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر همه و همه خبر از فیلمی پراسترس و پر حاشیه را می‌داد و به واقع هم «لاتاری» پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره فجر سال گذشته بود.

«لاتاری» برای اکران نوروزی انتخاب شد، تیزرهای تبلیغاتی که در رسانه‌ها و فضای مجازی پخش شد کم کم مخاطبان را به سینماها کشاند. استقبال مخاطبان و ارتباط خوبی که با فیلم برقرار کردند، موجب شد مخاطبان لاتاری به مرور افزایش یابد و فیلم مورد استقبال قرار گیرد و و در نهایت عنوان دومین فیلم پرفروش نوروز ۹۷ را به خود اختصاص دهد.

در آخر باید گفت امیرعلی «لاتاری»، به اندازه قیصر که نه اما آنقدر تاثیرگذار بود که غیرت جوانان دهه‌های اخیر را به چالش بکشد و موسی نشان داد که دود هنوز از کنده بلند می‌شود. شاید تنها صحنه‌ای از فیلم که قدری مخاطب را پس می‌زند، قسمت‌های پایانی و شعارهایی است که موسی می‌دهد. بعد از این سال‌ها مردم می‌دانند که دشمن در کشورهای دیگر و نژادهای دیگر نیست و اگر کسی از داخل به آنها کمک نکند، ناموس که هیچ ذره خاکی از این کشور را هم نمی‌توانند خارج کنند. موسی نماد غیرت و امیرعلی نماد عشق سال‌های اخیر سینما بودند. سینمایی که در ایران با عشق معنا پیدا کرد و امید است که فیلم‌های عاشقانه باز هم در سینمای ما ساخته شود.

– فیلم نت نیوز

مشاهده صفحه فیلم لاتاری خرید بلیط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *